انجام انواع پروژه های دانش آموزی و دانشجویی معماری تا مقطع کارشناسی
بالاترین کیفیت، کمترین زمان، مناسب ترین قیمت
انجام انواع پروژه های دانش آموزی و دانشجویی معماری تا مقطع کارشناسی
بالاترین کیفیت، کمترین زمان، مناسب ترین قیمت

این پروژه نه تنها از لحاظ فرم و حجم، بلکه با استفاده از مصالح محلی با محیط اطراف خود ارتباطی مستقیم برقرار کرده. طرز تعریف دیوارها و بازشوها و پنجره ها، استفاده از سنگ و چوب، همه بسیار زیبا و تاثیرگذارند. محلات شهری درمركزایران است كه 50 درصد اقتصاد آن شامل صنعت سنگ بری می باشد. درساخت این آپارتمان ازهمین زمینه استفاده شده و با بكارگیری ضایعات سنگ ها یك پروژه منحصربفرد دربافت شهری برپا شده است.

این سنگ ها درنمای بیرونی ساختمان با زوایای قابل تامل و زیبایی كار شده است واین باعث شده كه سازه دارای زبان معماری مدرن و بی نظیری باشد. سنگ های بازیافتی که از کارخانجات محلی برش سنگ جمع آوری شده اند، در رنگ و بافت بسیار متنوع اند و وقتی روی هم تلنبار می شوند بافتی منسجم وپیچیده به دست می دهند که به ترکیب هیچ ماده دیگری شبیه نیست.
بدین ترتیب مسابقه با هدف بهبود بخشیدن به طرح قبلی برگزار شد.

در امتداد برنامه، مسابقه گروه ما با سه چالش مهم روبرو بود، روش برخورد ما با این موارد و نحوه حل آن ها در رسیدن به محور اصلی فرآیندطراحی پروژه تعیین کننده بود.اولین چالش ما در تحلیل برنامه این بود می توانیم پروژه را به دو ساختمان مجزا تقسیم کنیم.
اولی، هتل با ملزومات و متعلقات آن و دومی بیشتر شامل فضاهای عمومی مانند فضاهای تجاری بود. فضای تجاری از دید کارفرما بخش اصلی مهم پروژه بود که به دلیل دفن شدن در زمین ناشی از شیب تند خیابان، به کم اهمیت ترین موضوع در دید اول تبدیل شده بود.
مجموعه ی پایانه ی مسافری و توقفگاه مربوطه در مرکز محور سیستم بارزها قرار داده شده تا از یک سو سبب کاهش طول تاکسیروها گردیده و از طرف دیگر دستیابی ماشین رو از دو بزرگراه اصلی قم و ساوه را به آسانی و سادگی امکان پذیر سازد . در طرح جامع اولیه ی پایانه ی مسافری از واحدهای چهار طرفه مشابه یکدیگر ( به شکل هشت ضلعی ) که در امتداد محور اصلی قرار دارند تشکیل شده است .

در مطالعات بعدی طرح جامع فرودگاه جهت دستیابی به قابلیت انعطاف بیشتر در فازبندی اجرایی پروژه و همچنین آغاز بهره برداری سریعتر از فرودگاه ، تصمیم به طراحی و احداث ترمینالهای مسافری در مدولهای کوچکتر با ظرفیت های حدود 5 میلیون مسافر سالیانه گردید که ترمینال مسافری حاضر ،حاصل این برنامه ریزی بوده است .
تفکیک مسافرین ورودی و خروجی در بدو ورود و استفاده از نماهای مختلف و سطح منحنی سقف و سازه ی کابلی از مشخصات اصلی این ترمینال هستند . این پایانه ی مسافری از دو بخش سمت هوا و سمت زمین تشکیل شده است .


این باغ به دستور عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم کرمان طی یازده سال حکمرانی وی (۱۲۹۸ ه . ق تا ۱۳۰۹ ه. ق) ساخته شد و با مرگ وی نیز بنای آن نیمه تمام رها شد. گفته میشود وقتی خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان میبرند، بنّایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود تغار گچی را که در دست داشته محکم به دیوار کوبیده و کار را رها کرده و فرار نموده است. به همین علت جاهای خالی کاشیها را بر سردر ورودی میتوان دید. تاریخ بنای باغ ۱۲۷۶ خورشیدی است.
این باغ از نمونه باغ تختهای ایرانی است و در زمینی مستطیلی شکل به مساحت پنج و نیم هکتار بنا شده و دارای سردر ورودی بسیار زیبایی است. بناهای باغ عبارتند از کوشک اصلی یعنی سکونتگاه دائمی و یا فصل مالک که در انتهای فوقانی باغ قرار دارد.


باغ شاه یا باغ فین عمارتی باستانی در کنار عمارت چشمه سلیمانیه واقع در فین کاشان است. شهرت اصلی این باغ به خاطر قتل میرزا تقیخان امیرکبیر صدر اعظم ناصرالدین شاه قاجار در حمام فین در ۲۰ دی ۱۲۳۰ هجری خورشیدی است.
بنای اولیه باغ فین به قبل از اسلام و با تمدن سیلک پیوند خورده است که تمدن سیلک پیوندی ناگسستنی با چشمه جوشانی دارد که در بالای باغ جاری است، وبه چشمه سلیمانیه معروف است.
از زمانهای بس دور درپایین این چشمه باغی وجود داشته است که کمی پایین تر از باغ فعلی بوده و براثر زلزله ای که درسال ۹۸۲ ه.ق روی داد باغ به کلی ویران شد که به دستور شاه عباس صفوی بعد از سال ۱۰۰۰ ه.ق باغی در مکان فعلی که در حقیقت قسمتی از باغ قدیمی بود ساخته شد.
ازسال ۱۱۳۵ ه.ق بعد از حمله افاغنه آبادانی باغ رو به رکود گرائید ولی با دستور کریم خان زند به خصوص با ساختن عمارتی که به نام خلوت کریم خانی در ضلع جنوبی باغ واقع است باغ فین رو به آبادانی گذاشت.ولی با زلزله معروف سال ۱۱۹۲ قمری باغ نیز آسیب کلی دید که پس از آن یعنی از سال ۱۲۰۰ قمری وبا روی کارآمدن سلسله قاجار به خصوص با دستور فتحعلی شاه به مرمت باغ جانی دوباره گرفت که ساختمان شتر گلوی فتحعلی شاهی در ضلع جنوب غربی باغ و حمام سلطنتی بزرگ که در مجاورت حمام اولیه ساخته شد از آثار آن می باشد.
با آغاز مشروطیت به جهت وضع دفاعی بنای باغ، این مکان پناهگاه اشرار ویاغیان گشت ودر مدت ۱۴ سال یاغیان مصالح و اشیای گرانبهای آن را به یغما بردند.از وقایع مهم تاریخی در این باغ می توان به جشن تاجگذاری رسمی شاه اسماعیل صفوی و نیز قتل امیرکبیر در این باغ اشاره کرد.
مجموعه باغ فین حدود ۲۵۰۰ مترمربع مساحت دارد که در بدو ورود به این مجموعه با ساختمان رفیع سردرب ورودی برخورد می کنیم.این قسمت از باغ در دوره صفویه بنا گذاشته شده است.این بنا دارای دو طبقه است که طبقه تحتانی شامل هشتی و دالان ورودی به باغ با اتاقهای جانبی، و طبقه فوقانی شامل سالن وسیع و زیبایی است که چشم انداز خوبی بر اطراف دارد.در اطراف باغ از جمله در طرفین سردرب، دیواری به ارتفاع ۶-۵ متر وهفت برج دیده می شود.

شهر اصفهان پایتخت صفوی از ابتدای سلطنت شاه کبیر به رسمیت شناخته شد و در عهد جانشینان او شاه صفی ، شاه عباس دوم ، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین به عین الکمال رسید . اصفهان با باغ ها و قصر های سلطنتی و مساجد با شکوه پل های زیبا و میادین و خیابان های نو ظهور و کاروانسراها و بازار ها و منازل زیبا به معنای وسعت و عظمت خود رسید و به راستی در آخر عهد صفویه و مقارن سال ۱۱۳۰ هجری از جهت زیبای و آبادیدر دنیای معلوم آن وقتشهری بی نظیر و شهری آفاق بود .
چنانچه مولف کتاب تاریخ «نصف جهان فی تعریف الاصفهان » نوشته است ، اصفهان قبل از صفویه مشتمل بر ۶ محله بزرگ بود بعضی از این محله ها به یکدیگر اتصال داشته اند ولی بعضی دیگر از هم جدا بوده اند . هر یک از این محله ها متصلاً یا منفصلاً همیشه به قدر شهر معتبدی بود و بعداً محلات دیگر اضافه شد و به ۱۶ محله تقسیم شد .
در روزگار سلاطین صفویه آبادی قدیم و جدید به هم پیوسته بلکه از خارج شهر آبادیها ملحق به شهر شد و معموری به کمال رسید و محلات دیگری به وجود آمد و تعداد محلات به ۴۰ رسید و شهر بزرگ شد . در زمان صفویه بین طوقچی تا حدود بابا قاسم بازاری وجود داشته که در غلبه افغان ها قسمتهای از آن خراب شد سپس حاج محمد حسین خان صدر اصفهانی در عهد فتحعلی شاه به تعمیر و تجدید این بازار همت گماشت و در مقابل بازار حسن آباد که انتهای جنوبی بازار های اصفهان بوده تااین قسمت را که انتهای شمالی بنا نموده است. از بناهای شاخص این دوره میتوان..
مسجد علی-قطبیه-درب جو باره-بقعه ی خواجه شاه حسن-میدان نقش جهان-عالی قاپو-چهار باغ را نام برد.
مسجد ساروتقی از جمله آثار دوره ی شاه عباس دوم صفوی می باشد.ازدیگرآثار تاریخی اصفهان در این دوره ی عبارتند از :
مدرسه جده بزرگ - مدرسه جده کوچک - کاخ چهلستون - تالار اشرف - پل شاهی«پل خواجو»

مک دونالد، بزرگترین رستوران زنجیره ای در جهان می باشد. این رستوران روزانه به 64 میلیون مشتری سرویس می دهد. این شرکت در سال 1955 میلادی توسط یک بازرگان امریکایی به نام "ری کراک" بنیانگذاری شد و دفتر مرکزی آن در آمریکا واقع شد.
رستوران مک دونالد در بیش از 122 کشور جهان شعبه دارد. در حال حاضر، 6 شعبه از این رستوران در فرانسه واقع شده است. یکی از این رستوران ها در حومه شهر تولوز قرار دارد. این شعبه توسط گروه معماری پاتریک طراحی و اجرا شده است.


قلعه ها در فاصله ۳۰ تا ۴۰ متری از یكدیگر قرار دارند. پست های دیده بانی به امنیت قلعه می افزایند و محل استراحت نگهبانان اند. كنگره ها و برجها نقشی اساسی در امنیت قلعه دارند. خندقی قلعه را احاطه كرده است و ارگ از سمت جنوب دارای راهی است كه به كاخ حاكم ختم می شود و چند ردیف مغازه در دو سوی شرق و غرب قلعه واقع شده است.
۶۰ متر از مسیر منتهی به بازار مسقّف و سنگ فرش است. مسجد جامع ، آب انبار ، میدان ، مكتب ، حمام ، زورخانه و چندین خانه قسمت های تشكیل دهنده ارگ محسوب می شوند. برخی از خانه های عام نشین از اهمیت خاصی برخوردارند , زیرا این خانه ها شامل بیرونی و اندرونی , بادگیر , ایوان , اتاقهای زمستانی و تابستانی و محلی جهت نگهداری اسب و احشام بوده و داخل حیاط هر خانه چاه آبی در نظر گرفته شده است. تقریبا" بیشتر خانه های عمومی متصل به هم ساخته شده غالب آنها به یکدیگر راه دارند.
هتل مجلل شراتون در شهر شنزن کشور چین واقع شده است.
این هتل توسط "Terry Farrel" طراحی شده است. این هتل به صورت مدرن طراخی شده است و شامل 368 اتاق، سالن کنفرانس، سالن برگزاری نمایشگاه، رستوران، کلینیک درمانی، استخر، سالن ورزشی و مرکز تناسب اندام و همچنین دو ویلای لوکس خصوصی می باشد.
هتل دمیشا موفق به کسب جایزه بهترین طرح معماری ساحلی در کشور چین شده است و توسط گروه بین المللی هتل های زنجیره ای شرایتون، مدیریت میشود. این هتل به صورت شمالی-جنوبی طراحی شده است. اگر به شکل این هتل توجه کنید، متوجه انحنای قابل ملاحظه ای در آن می شوید، این انحناء از اژدهای سنتی چین الگوبرداری شده است و با هدف ایجاد دید مناسب از تمامی اتاق ها به سمت اقیانوس،طراحی شده است.

الکساندر رمیزوف، معمار برجسته روسی، طرحی را برای هتل های آینده ارائه داده است. نام این طرح، هتل آرک است.
این هتل ظرفیت پذیرش 10000 نفر را داراست. این سازه از پلاستیک های فشرده ساخته شده است و قابلیت اجرا در خشکی و همچنین بر روی سطح آب را دارد.
نکته قابل توجه در این سازه، استفاده از انرژی های نو می باشد. در بخش مرکزی هتل، یک ژنراتور بادی تعبیه شده است که انرژی های مورد نیاز ساختمان را تامین می کند.
در پوسته خارجی هتل از سلول های فتوولتائیک استفاده شده است. این سلول ها قادر به تبدیل انرژی خورشید به انرژی الکتریکی هستند و همچنین زمانیکه سازه بر روی دریا اجرا می شود، این سلول ها انرژی گرمایی آب را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.
ساختار این سازه گنبدی شکل است و این ویژگی در جذب انرژی های مختلف و همچنین واکنش ساختمان در مقابل زلزله بسیار حائز اهمیت است. متریال به کار رفته در این هتل شکیل، بسیار سبک و مقاوم می باشد.

هتل یاس ابوظبی کاری از گروه Asymptote و نور پردازی آن کاری ازArup میباشد.
این ساختمان قادر به پخش تصاویر سه بعدی می باشد. این هتل شکیل دارای 12 طبقه است که از 500 اتاق تشکیل شده است.
نکته بسیار جالب در طراحی این هتل، سیستم نورپردازی آن است. برای نورپردازی این هتل از 5300 صفحه LED که هر صفحه دارای 5000LED است استفاده شده است.
در مجموع حدود 2.5 میلیون LED در این هتل تعبیه شده است.


سانتاترسا (Santa Teresa ) یک منطقه تاریخی در مجاورت ریودوژانیرو است که نمای زیبایی به این شهر می دهد.
این خانه در یکی از مرتفع ترین نقاط سانتاترسا و روی یک تپه واقع است.


این موزهٔ ملی نمادی از تاریخ،فرهنگ و انقلاب چینیها در زمانهای مختلف بوده که بخش ابتدایی و اصلی آن در سال ۱۹۵۹ میلادی تکمیل شده و در نهایت به عنوان یکی از ۱۰ ساختمان عمومی مهم و برتر در کشور نامگذاری شده است.
حدود ۱۱ موسسه معماری بینالمللی برای شرکت در رقابت اجرای این پروژهٔ بزرگ و طراحی ساختار داخلی و خارجی آن دعوت شده اند که در نهایت در اکتبر سال ۲۰۰۴ میلادی گروه معماری ( Beijing) موفق به پیروزی در این رقابت تنگاتنگ شدند.

پس از مذاکرت متعدد،مسولان موزهٔ ملی تاکید کردند که نوع طراحی و ساختار این ساختمان جدید باید به گونهای باشد که ساختمان قدیمی این موزهٔ ملی را زیر سوال نبرده و کاملا همگام با آن پیش رود،به طوریکه این دو ساختمان بتوانند مکمل هم بود و یکدیگر را نقض نکنند.نکتهٔ قابل توجه اینجاست که ساختار پنجره،ستون و سایر بخشهای مشابه به گونهای طراحی شدند که به نوعی با گویش و لهجه چینیها مطابقت داشته و با آنها سخن میگویند.
ویلیام موریس (William Morris):
نمیتوانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.
جان راسکین (John Ruskin):
. . . تعریف درست معماری بطوریکه آن را از یک مجسمه متمایز کند، عبارت است از هنر طراحی مجسمه برای یک مکان خاص و جانمایی آن در آنجا بر اساس مناسبترین اصول ساختمان.
اتین لویی بوله (Etienne-Louis Boullee):
معماری چیست؟ آیا من آن را همسو با ویتروویوس به عنوان هنر ساختمان تعریف خواهم کرد؟ نه. این تعریف دارای یک اشکال اساسی است. انسان برای ساختن باید از تصور خود استفاده کند. نیاکان ما کاشانهشان را تنها پس از اینکه شکل آن را تصور میکردند، میساختند. این فرآورده ذهنی و خلاقیت هست که معماری را تشکیل میدهد، اینک ما میتوانیم آن را به عنوان هنر تولید هر نوع ساختمان و به حد کمال رساندن آن تعریف کنیم. بدین ترتیب هنر ساختمان تنها یک هنر ثانوی است که به نظر میرسد برای نامیدن بخش علمی معماری مناسب باشد.
آدولف لوس (Adolf Loss):
زمانی که ما با یک تپه و توده خاک به طول شش فوت و عرض سه فوت در جنگل روبرو میشویم که با استفاده از بیل به شکل یک هرم روی هم انباشته شده است، به فکر فرو میرویم و چیزی در درون ما میگوید: اینجا کسی دفن شده است. آن توده خاک معماری است.
لوکوربوزیه (Le Corbusier):
. . . اینکه معماری در لحظهای از خلاقیت بوجود میآید، یک حقیقت انکارناپذیر است، زمانی که ذهن درگیر چگونگی تضمین استحکام یک ساختمان و نیز تأمین خواستههایی برای آسایش و راحتی است، برای رسیدن به هدفی متعالیتر از تأمین نیازهای صرفاً کارکردی برانگیخته میشود و آماده میگردد تا تواناییهای شاعرانهای را به معرض نمایش گذارد که ما را برمیانگیزانند و به ما لذت و سرور میبخشند.
سرنیکولاس پوزنر (Sir Nikolaus Pevsner):
آلونک چتری دوچرخه یک ساختمان است و کلیسای لینکلن (Lincoln Cathedral) نمونهای از معماری میباشد. تقریباً هر چیزی که فضا را به میزان کافی برای انسان محصور میکند تا آدمی به درون آن نقل مکان کند، یک ساختمان است. اصطلاح معماری تنها ساختمانهایی را در برمیگیرد که با هدف برخورداری از جاذبه زیباییشناسانه طراحی شدهاند.
لویی کان (Louis Kahn):
. . . معماری وجود خارجی ندارد. تنها اثر معماری است که وجود دارد. معماری در ذهن موجود است. شخصی که یک کار معماری انجام میدهد، در حقیقت آن را به روح معماری عرضه میکند . . . روحی که سبک نمیشناسد، تکنیک نمیشناسد، متد نمیشناسد و تنها منتظر آن است که خود را به معرض نمایش بگذارد. بدین ترتیب معماری تجسم واقعیات غیر قابل سنجش میباشد.
. . . تعریف درست معماری بطوریکه آن را از یک مجسمه متمایز کند، عبارت است از هنر طراحی مجسمه برای یک مکان خاص و جانمایی آن در آنجا بر اساس مناسبترین اصول ساختمان.
لویی کان : آنچه معمار انجام می دهد، پیش از آنکه تبدیل به یک بنا شود، باید پاسخی باشد به نهاد انسان .
لویی کان : پروژه؛ یعنی شالوده دادن به یک فرم، درون یک نظم
لویی کان: معماری وجود خارجی ندارد. تنها اثر معماری است که وجود دارد. معماری در
ذهن موجود است. شخصی که یک کار معماری انجام میدهد، در حقیقت آن را به روح
معماری عرضه میکند . . . روحی که سبک نمیشناسد، تکنیک نمیشناسد، متد
نمیشناسد و تنها منتظر آن است که خود را به معرض نمایش بگذارد. بدین ترتیب
معماری تجسم واقعیات غیر قابل سنجش میباشد
لویی کان :معماری از جایی شروع می شود که عملکرد کاملاً شناخته شده و مشخص است.
لویی کان: معماری به عنوان خلقتی هنری برای برآوردن یک نیاز نیست بلکه آفریدن یک
نیاز است.معماری شناسایی همگن فضاهایی است متناسب با عملکردهای خاص
انسانی .معماری سازندگی ذهنی فضاها است.
فرانک لوید رایت: معمار بایستی یک پیامبر باشد ... یک پیامبر به مفهوم واقعی کلمه
اگر او قادر نباشد حداقل ده سال جلوتر را ببیند، نمیتوان او را یک معمار نامید.
میس ون دروهه: معماری زمانی آغاز میشود که شما دو آجر را با دقت پیش هم میگذارید.
میس ون دروهه: معماری در جزئیات است ...

بانك ملی ایران در خیابان فردوسی تهران. این ساختمان در دوره رضا شاه پهلوی بنا شده است.
ظهور سبک بین المللی
اما با گذشت زمان گرایشات دیگری در معماری ایرانی به وجود آمد که باز هم بیشترین تاثیرات آن را در تهران مشاهده می کنیم. گرچه به دلیل رشد اقتصادی کشور، پروژه های ملی دیگر فقط به پایتخت محدود نمی ماندند.
این گرایشات جدید دو راه متفاوت در پیش گرفتند. بخش اول آن را که می توان سبک بین المللی یا جهانی نام نهاد، شامل ساختمان ها و مجموعه هایی هستند که در وهله اول کارکردگرایی را مورد توجه قرار داده اند و همانند جریان اصلی معماری مدرن در اروپا و آمریکا ضد تاریخ عمل کرده و نیازی به تکرار و یا استفاده از مفاهیم، عناصر و اشکال معماری گذشته نمی دیدند. در این دوران استفاده گسترده از مصالح ساختمانی جدید مانند، بتن مسلح، آهن و شیشه، به تغییر زبان معماری یاری رساند. این ساختمان ها هیچ ويژگی بومی، تاریخی یا فرهنگی محیط خود را منعکس نمی کردند بلکه با دور شدن از تزیینات اضافی سعی در کار آمد بودن داشتند. سبک بین المللی در دوران رواج خود در بسیاری شهرها و پایتخت های دنیا تکرار می شد و حاصل آن بناهایی بود با خصوصیات کمابیش یکسان اما در موقعیت های جغرافیایی و فرهنگی مختلف.
ساختمان سازمان میراث فرهنگی ،از نمونه های این گونه آثار در تهران می شود به ساختمان شرکت ملی نفت ایران(١٣۴٠) و وزارت کشاورزی(١٣۴۵) هر دو اثر عبدالحسین فرنمانفرماییان و تالار رودکی اثر اوژن آفتاندلیانس(١٣۴۶) اشاره کرد. گرچه در داخل تالار رودکی یا وحدت امروزی از برخی موتیف های معماری گذشته نیز استفاده شده است.


معماری را برای امرار معاش انتخاب نکن ...
مگر دوست داشته باشی که در کارت آن را اصل قرار دهی.
یاد بگیر که بین چیز غیرعادی و زیبا فرق بگذاری و خوی تحلیل گری پیدا کنی.
فکرت را بر چیز های ساده متمرکز کن.
هیچ کاری را نیمه کاره و نارس انجام نده.
یک مطبخ را با همان شوقی بساز ؛ که برای ساختن یک کلیسای جامع احساس میکنی .
هرگز نقشه فروش نشو.
معماری شغلی است که خودش باید صاحبش را پیدا کند...

نورمن فاستر ، در اول ماه ژوئن در شهر منچستر متولد شد . 1953 پس از اتمام دوره متوسطه ، به صورت نیمه وقت و به عنوان منشی در تالار شهر منچستر شروع به کار کرد . سپس به خدمت سربازی رفت و در حین خدمت در نیروی هوایی ، در زمینه مهندسی الکترونیک مهارت یافت و اطلاعاتی در مورد هواپیما کسب کرد . در نهایت ، به دلیل علاقه به هولپیماهای گلایدر به یک خلبان ماهر تبدیل شد . 1955 پس از اتمام دوره دوساله سربازی ، در دفتر دو تن از معماران منچستر مشغول به کار شد
1956 با ثبت نام در دانشگاه معماری منچستر ، به فراگیری دروس نسبتا سنتی ( در مقایسه با دروس و و رویکرد های متفاوت در انجمن معماران لندن و مدرسه ی معماری لیورپول ) پرداخت . با این حال ، در این سال ها توانست مهارت های منحصر به فردی در زمینه ی فنون ترسیم و ارائه به دست آورداو در این سال دیپلم معماری و مجوز طراحی شهری خود را دریافت کرد . در همان زمان ، مدال هی وود و مدال برنز انجمن معماران منچستر به وی اهدا شد .

ریچارد راجرز در سال ۱۹۳۳، در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. پدر او پزشک بود و مادرش علاقه زیادی به طراحی مدرن داشت. خانواده راجرز در سال ۱۹۳۸، همزمان با پدیدارشدن نشانههای آغاز جنگ جهانی دوم، به انگلستان بازگشتند. او در مدرسه AA لندن به تحصیل در رشته معماری پرداخت و مدرک فوقلیسانس خود را از دانشگاه Yale دریافت کرد. راجرز در این دانشگاه به همراه نورمن فاستر، همکلاسی خویش، از محضر بزرگانی همچون پل رودلف که رئیس مدرسه معماری بود و جیمز استرلینگ بهره جست. همچنین او در آنجا علاقه زیادی...
دیبا در رشته معماری دانشگاه هوارد در شهر واشنگتن دی سی تحصیل کرد. در سال ۱۹۶۴ در این رشته فارغالتحصیل شد و پس از آن به مدت یک سال تحصیلات تکمیلی را در رشته جامعهشناسی ادامه داد.
در سال ۱۹۶۶ به تهران بازگشت و یک سال بعد رئیس و طراح ارشد شرکت مهندسین مشاور «DAZ» شد. «DAZ» در ایران پروژههای بزرگ و گوناگونی به انجام رسانید و به سرعت توسعه یافت به طوری که در سال ۱۹۷۷، صدوپنجاه پرسنل داشت.
دیبا در ایران صرفا در بخش دولتی فعالیت میکرد. وی به سنتهای بومی و هم چنین نیازهای جامعه شهری مدرن و اثر متقابل انسان علاقه مند بود. بناهای زیبا و ماندگاری چون موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران و فرهنگسرای شفق از کارهای اوست که با حمایت ضمنی دخترعموی هنردوستش، فرح دیبا، در دوران قبل از انقلاب به ثمر رساند.
وی در دانشگاههای کلمبیا و پرینستون به عنوان مشاور فعالیت میکند.
پروفسور فرشید موسوی از جمله کارشناسان سرشناس معماری در جهان به حساب میآید.
دروسي مانند ترکيب ها، طراحي ها، دروس نظري معماري دروس خاصي هستند که عموماً به شيوه آتليه اي يا کنفرانس هاي دانشجويي برگزار مي شود و از نظم و قاعده مشخصي پيروي نمي کنند. مفاهيمي که در اين دروس وجود دارد برپايه طرز تفکري کاملاً متفاوت با دروس دبيرستان بوده بدين رو موفقيت فرد در دوره دبيرستان و کنکور تضميني براي اقبال فرد در اين دروس به شمار نمي رود. داشتن استعداد هنري و به کار گرفتن عنصر خلاقيت در روند طراحي لازم موفقيت است. و نکته ديگر آنکه از دست دادن آينده شغلي براي فرد اهل ذوق رابطه اي با عدم توفيق در تحصيلات آکادميک معماري ندارد چه بسا همين فرد بتواند يک مهندسي ناظر خوب، مدير پروژه، برنامه ريز شهري بشود
دروس رشته :
1 آشنايي با سير هنرها
2 آشنايي با مباني برنامهريزي کالبدي
3 آشنايي با مرمت ابنيه
4 آشنايي با معرماري معاصر
5 آشنايي با معماري اسلامي
6 آشنايي با معماري جهان
7 اخلاق معماري
8 انسان، طبيعت، معماري
9 ايستايي
10 برداشت از بناهاي تاريخي
11 بيان معماري 1
12 بيان معماري 2
13 تأسيسات مکانيکي
14 تاريخ شهرهاي ايران
15 تاسيسات الکتريکي (نور و صدا)
16 تحليل فضاهاي شهري
17 تعمير و نگهداري ساختمان
18 تنظيم شرايط محيطي
19 حقوق معماري
20 درک و بيان محيط